JOM SIHAT SAMBIL MENGUATKAN MINDA !

Assalamua'laikum !

Fuhhh~ sekarang ni semua orang dok ngadap buku, baca buku, menelaah buku, sana buku, sini buku, situ buku, tak lupa juga mukabuku =.='. Semua ni gara-gara exam yang bakal menjelang tiba. Teruskan berusaha dan never give up guys ! InsyaAllah, semoga Allah mudahkan urusan kita semua. Amin. Untuk entry kali ini, besarlah hajat saya untuk berkongsi sedikit ilmu tentang khasiat beberapa makanan kesihatan yang baik untuk badan dan juga minda. 

Habbatus Sauda

Habbatus sauda atau Habbat Al-Barakah atau dalam bahasa melayunya, jintan hitam merupakan sejenis herba yang baik untuk melawan segala jenis penyakit seperti asma, batuk, kencing manis, sakit sendi dan otot dan banyak lagi. Rasulullah pernah bersabda :  "Tetaplah kamu dengan Habbatus sauda. Sesungguhnya padanya terdapat ubat bagi segala penyakit, kecuali mati" (hadis riwayat At-Tarmizi, Ahmad dan Ibn Hibban). Selain itu, herba ini juga boleh melancarkan sistem pengaliran darah, memberi tenaga serta meningkatkan daya tahan (immune).


 Bunga Saffron / Za'faran

Merupakan antara bunga yang terwangi di dunia. Za'faran tinggi dengan vitamin B1 dan B2 yang boleh membantu proses penghadaman, menguatkan daya ingatan, mengurangkan keletihan, mengawal kandungan kolesterol dalam badan, melancarkan perjalanan darah dalam badan dan banyak lagi. Kini bunga ini digunakan secara meluas dalam kesihatan dan juga minyak wangi.


MADU

Lebah atau An-Nahlu merupakan salah satu surah yang terdapat dalam al-Quran. "....Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang yang memikirkan" (surah an-Nahl : ayat 69). Sudah tentu tiap suatu penciptaan Allah itu ada manfaatnya. Baik untuk memberi tenaga sepanjang hari, tidak meningkatkan kandungan gula dalam badan, mengurangkan tekanan darah tinggi, kuat daya ingatan serta dapat menurunkan suhu badan.


KISMIS DAN KURMA

“sesiapa yang ingin menghafal Hadith hendaklah ia kerap memakan anggur kering” (Imam Zuhdi)
Nabi Muhammad SAW bersabda: "Rumah yang tidak ada kurma di dalamnya, akan menyebabkan penghuninya kurang sihat" (Hadis Riwayat Muslim). Kismis dan kurma untuk kecerdasan minda dan kuat daya ingatan terutamanya bagi insan yang bergelar pelajar. Selain itu, kismis juga boleh mencerahkan mata dan membersihkan hati. 

JADI, MARI SERTAI KAMI !!!!!


Mari kita amalkan sunnah Rasulullah di samping menjadi salah satu usaha untuk kita mudah belajar dan mengingatinya. InsyaAllah. Semoga akan berterusan dan tidak akan terhenti setelah tamatnya fatrah imtihan ini. 

GOOD LUCK FOR MID YEAR EXAM. FIGHTING ! (^_^)

love, 
wawa

No comments:

Post a Comment