chapter 4 :DUGAAN dan MASALAH

ASSALAMUA'LAIKUM

Untuk makluman semua, ni entry lepas tension sebenarnya. So beware !! GRRRRRRRRRR~

Sebelum saya senaraikan masalah-masalah yang menimpa saya, saya ingin mengucapkan alhamdulillah, syukur kepada Allah kerana saya masih diberi peluang untuk terus bernafas dan  masih hidup dalam 2 nikmat kurniaan Allah; iaitu nikmat Islam dan iman :). Dalam hidup ni tak lengkap kalau tidak diserikan dengan dugaan dan masalah. Straight to the point~ Beberapa minggu ni saya menhadapi beberapa masalah dan dugaan yang memang menguji kesabaran saya. Mungkin semua ni terjadi ada hikmahnya. Allah lagi Maha Mengetahui. Antara yang ingin saya kongsikan untuk menghilangkan stressssssssssssss (=.=) :

#1. 2 minggu lepas, saya menemani rakan saya, Amira pergi membeli almari. Selepas tamat kuliah, kami terus menuju ke sebuah pusat membeli belah yang terletak di Hayyu Sabi' dan 'Abas 'Aqad. Jam telah menunjukkan pukul 4.30 petang dan kami masih belum solat asar lagi. Tambah-tambah lagi maghrib masuk pada pukul lebih kurang 5.30 petang dan memang kami tak sempat untuk solat di rumah. Puas kami mencari musolla wanita di situ tetapi tidak menemuinya. Jadi saya bertanya kepada seorang saleswoman yang berada di situ. Dia mencadangkan kami supaya solat di sebuah kedai elektrik yang agak bersih kat situ. Bayangkan kami solat depan orang lalu lalang tanpa di alas sebarang kain atau sejadah. Masa tu macam-macam perasaan ada. Usai solat, kawan saya menitiskan air mata. Saya pun tak tahu kenapa dan saya beranggapan mungkin dia sebak kerana kami solat dalam keadaan sebegitu. Jadi, intipatinya di sini, tunaikanlah solat macam mana sekalipun keadaannya kerana menjaga solat amat penting supaya kita dapat mencapai keredhaan-Nya. Memang tak boleh dilupakan pengalaman ni. (T_T)

#2. Masa nak balik rumah setelah selesai urus membeli almari, Tuhan sahaja tahu betapa susahnya nak tahan teksi. Semua teksi ada orang dan hari pun dah nak maghrib. Akhirnya, dapatlah juga naik satu teksi tanpa meter. Mula-mula saya tanya kat amu teksi tu, boleh tak kalau pergi sabi' dengan harga 10 L.E. Dia kata boleh. Kami pun apa lagi naiklah teksi tu kan. Sampai kat depan rumah, saya menghulurkan duit not 10 L.E  dan tiba-tiba amu tu cakap "laaaaaa', ihda a'syarah. fil lail al ann bla bla bla bla". Baran pula saya. Tadi kata lain sekarang kata lain pula. Mula-mula kata 10 genih tapi bila da sampai cakap 10 genih seorang. Cekik darah punya orang. Rasa macam nak cekik-cekik je amu tu tapi nasib baik hormat lagi kat dia. Dia ingin kami foreigner, senang-senang nak tipu. Penat gaduh-gaduh dengan amu tu saya pun mengalah dan terus menghulurkan not 15 L.E dan terus berlalu dengan hati yang........Tuhan je yang tahu~ (=.=)

#3. Minggu lepas pergi city star sebab nak beli dan register broadband baru sebab broadband yang kami kongsi ada masalah. Tambah pula nak pindah rumah tingkat atas kat BKAN Negeri Sembilan ni, saya fikir lebih baik beli broadband baru. Sampai rumah, terus cuba guna broadband tersebut tapi masalahnya benda alah tu tak boleh nak guna. Saya sabar lagi dan tunggu keesokan harinya tetapi masih tetap sama. Disebabkan agak sibuk sikit minggu ni, tak sempat nak pergi ke center vodafone walaupun dekat je dengan rumah. Sabar lagiiiiiiiiii~~

#4. Nak dijadikan cerita, petang semalam balik dari kuliah, saya singgah di center vodafone yang terletak di Sabi'. Orang tu cakap sim broadband saya rosak dan perlukan resit untuk menukar yang baru. Saya pun dapatkanlah resit berkenaan dan pergi semula ke center berkenaan. Apa yang saya dapat? "Sorry, please come tomorrow because we don't have that sim now". Sabar wawa~ sabar wawa~ sabar wawa~~. Saya pun datanglah semula ke center berkenaan untuk menguruskan semula broadband tersebut. Apa yang saya dapat? "Sorry, your sim had damaged and now we don't have that sim now. So, please come back after 3 days". what?????? S.A.B.A.R je lah. Lalu saya mengambil keputusan untuk mengajak rakan saya, Syude untuk pergi ke city star semula untuk menguruskan masalah broadband tersebut. Dalam perjalanan nak ke sana dengan menaiki teksi, kami terperangkap dengan kesesakan lalu lintas pula. Meter teksi tu sedap je naik bergenih-genih sampai kena bayar 14 L.E. Sabar lagi. Dugaan betul tapi alhamdulillah Allah mudahkan juga urusan. Broadband saya sudah boleh digunakan dan boleh tahan lajunya (hohoho :p)

#5. Ni yang paling tragik kut, saya lupa bila kejadian ni berlaku. Awal bulan ni rasanya. Saya temankan rakan-rakan saya keluarkan duit di HSBC yang terletak di 'Abas 'Aqad. Selepas iti, kami singgah di Genena Mall untuk solat Asar dan makan. Kami pun menuju ke sebuah restoran makanan segera setelah selesai menunaikan solat. Saya tak perasan, saya tak masukkan dompet saya dalam beg dan saya hanya letakkan di atas dulang. Selesai makan, kami pun balik dan dompet saya tertinggal di atas dulang tersebut. Sanggup kami patah balik untuk mendapatkan dompet berkenaan. Tetapi apa yang sedihnya, bila tanya kat jurujual di situ, mereka tidak menjumpainya. Masa tu jugalah saya lupa perkataan dompet dalam bahasa Arab. Penat saya jelaskan kat orang tersebut. Bercampur-campur bahasa Inggeris dengan bahasa Arab. Akhirnya, tak jumpa juga dompet tu. Nasib baik dompet tersebut hanya mengandungi wang dan gambar sahaja. Masa tu saya cuba mengpositifkan diri saya bahawa 120 L.E tu bukan rezeki saya dan mungkin juga saya akan menggunakan wang tersebut ke jalan yang tak betul. Mungkin ada hikmahnya kehilangan dompet tersebut dan juga peringatan kepada saya supaya jangan jadi cuai lagi selepas ni.

Haaaa, itulah antara dugaan dan masalah yang saya hadapi sepanjang sebulan setengah di sini. Lepas sikit tekanan. Tapi tak mengapa, mungkin semua ini berlaku ada hikmah yang kita sendiri tidak mengetahuinya. Kadang-kadang pengalaman sebegini dapat mendewasakan diri kita dan lebih berhati-hati selepas ini. Dan yang paling penting sekali, perkara-perkara yang berlaku ini melatih saya supaya lebih bersabar. Be positive! Bila kita cuba positifkan diri kita dan memaafkan orang lain, insyaAllah hati kita kan tenang :)




"InnAllaha ma'assobirin"

Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesiapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya"
(riwayat al-Bukhari)

with love,
wawa

1 comment:

  1. pengalaman akan lebih membuat kita berfikir dan medewasakan kita...belajar dari pengalaman..semoga Wawa akan lebih berhati-hati bila melakukan sesuatu perkara..Take Care....Mama Love U..

    ReplyDelete