chapter 3 : SKEMA (0_0)"


ASSALAMUA’LAIKUM
Hello everybody J ! Mesti ada yang tertanya-tanya, kenapa saya tiba-tiba memilih tajuk ‘SKEMA’ dalam entry saya yang kedua dalam minggu ini. Sebelum saya melalut lebih panjang, baik saya terangkan apa sebenarnya yang ingin saya sampaikan. Sebenarnya entry ini untuk menjawab persoalan beberapa orang yang mengata saya skema dalam penulisan blog saya. Skema sangat ke penulisan blog saya macam karangan SPM?? (=.=’) Okey, saya akan jelaskan mengapa saya menggunakan bahasa baku dalam penulisan blog saya ini.­­­­ Masa saya mula-mula berjinak-jinak dalam dunia blogger ini, saya menggunakan bahasa yang boleh dikatakan kurang formal. Bak kata orang, bahasa SMS, lebih kurang macam tu lah. Dari sehari ke sehari, saya cuba meminimalkan penggunaan perkataan singkatan dalam dalam penulisan blog saya. Saya cuba mengelakkan untuk mengubah perkatan seperti menambah huruf atau mengurangkan huruf dalam satu-satu perkataan. Tetapi seingat saya, kadangkala saya menggunakan juga bahasa singkatan seperti ‘tu’, ‘ni’, ‘tak’, ‘yg’ dan ‘lah’.

Berbalik kepada persoalan tadi, mengapa saya agak skema dalam penulisan saya? Pertama, pernah dengar tak rangkai kata “bahasa melambang bangsa”? Cuba fikirkan apa maksud rangkai kata tersebut. Bagi saya, kita sebagai bangsa Melayu haruslah menjaga bahasa kita sendiri. Kalau tak, siapa lagi yang nak jaga bahasa Melayu kalau bukan bangsa Melayu sendiri. Kalau kita terus-menerus mencemarkan bahasa Melayu, apa yang akan jadi dengan generasi akan datang? Bertambah rosaklah bahasa kita nanti. Contoh bahasa yang selalu digunakan :

“iyew kew??” “semekom” “itew windu arr kat dyew” “owg xsukew larh” dan bla bla bla.... (tersenget-senget mulut nak sebut =.=)

 Mahukah kita satu hari nanti generasi baru tidak tahu mengeja perkataan Melayu dengan betul dan lebih teruk lagi apabila kelas pemulihan bahasa Melayu terpaksa diwujudkan di sekolah-sekolah untuk memperbaiki penggunaan bahasa Melayu. Saya rasa macam buat lawak paling unggul abad ini kalau kelas tersebut diwujudkan. Kelakarlah kalau bangsa Melayu sendiri yang kena masuk kelas pemulihan bahasa Melayu. Sedih!! (T_T) Jadi, kita kena letakkan sedikit usaha untuk membaiki penggunaan bahasa Melayu kita dalam penulisan, tidak kiralah sama ada di blog, facebook, twitter ataupun mana-mana laman social yang lain. Bak kata orang putih, “practice makes perfect” (hehehe :p)

Kedua, bagi pendapat saya, penting bagi kita untuk memartabatkan bahasa Melayu. Kita sebagai bangsa Melayu haruslah berbangga dengan bahasa kita sendiri. Jika bangsa India ada bahasa Tamil, bangsa Cina ada bahasa Mandarin dan Hokkien. Kita sebagai pemilik sebenar tanah melayu (Malaysia) inilah yang patut meraikan bahasa kita dengan menggunakannya dengan betul. Mengikut pandangan kasar saya, bangsa Cina dan India amat bangga dengan bahasa mereka dan menggunakan setiap perkataan mereka dengan betul. Kalau tak silap saya lah sebab saya sendiri pun bukan tahu berbahasa Cina dan Tamil. Tapi itu semua bukan ‘point’ nya sekarang. Dekat sini saya nak ‘highlight’ kan bahawa kitalah penggerak untuk memartabatkan bahasa kita sendiri. Hilang persepsi orang yang mengatakan bangsa melayu ini LAYU. Sebenarnya pada zaman dahulu, bangsa Melayu memiliki empayar yang hebat dan unggul sehingga menjadi terkenal di setiap pelosok dunia seperti zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka. Maka kita sebagai generasi baru dan akan memimpin tampuk kepimpinan akan datanglah yang kena memartabatkan bangsa Melayu. Salah satu caranya adalah dengan memperbaiki penggunaan bahasa Melayu. SAY NO TO “EWW EWW EWW”  LANGUAGE !! (hahaha :p)



 Oleh itu, maka terjawablah semua persoalan kenapa saya begitu skema dalam penulisan blog saya. Saya rasa dua sebab sudah mencukupi untuk menjawab kenapa SAYA AGAK SKEMA DALAM PENULISAN BLOG SAYA. Kalau masih ada yang tak puas hati, saya hanya boleh cakap :
“ADA AKU KISAH!!!!” (hahaha :p)


Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi SAW bersabda yang bermaksud :
"Sesiapa yang Allah kehendaki kepadanya kebaikan, nescaya Allah mengujinya"
(riwayat al-Bukhari)

*Entry dalam malam yang sejuk sambil mata yang sayup-sayup nak lolap tetapi kugagahkan jua menulis entry ini. Penat sangat sebab kelas hingga petang hari ini. Good night Misr :) zzZZzzZZZzZZZ~

with love,
wawa

No comments:

Post a Comment