chapter 1 : new life :)

ASSALAMUA'LAIKUM

In the name of Allah the most gracious and grateful.... Alhamdulillah kerana saya masih diberi kesempatan dan peluang untuk terus hidup di dunia pinjaman sementara ini. Seperti biasa kalau ada kelapangan saya akan menulis entry baru di blog saya ni dan hari ini seperti biasa juga saya akan keluar berjalan-jalan sambil melihat suasana kehidupan masyarakat arab dan menghirup udara berdebu di Mesir (haha :p). Walaupun hidup di Mesir di mana kepadatan penduduknya yang terlalu tinggi sedikit pun tidak membuatkan saya berasa ralat untuk keluar pada setiap hari. Bak kata pepatah, JAUH PERJALANAN LUAS PEMANDANGAN :). Sebelum saya terlupa, ingin saya hebahkan bahawa tunjuk perasaan yang berlaku di Mesir ini tidak mendatangkan apa-apa kesan yang berbahaya kepada kami semua pelajar Malaysia. Sepertimana yang terpampang di dada akhbar keadaan rusuhan di Mesir yang begitu membimbang sehinggakan ada yang terkorban setakat ini tidak melibatkan kami pelajar-pelajar Malaysia. Alhamdulillah kami hidup dengan aman dan damai di sini. Doakan kami semua dan keamanan negara Mesir.




(revolusi yang tidak melibatkan kami sama sekali)

Di sini saya bukan mahu untuk menulis tentang keburukan negara Mesir ini tapi saya ingin berkongsi sedikit pengalaman yang saya kecapi setelah sebulan saya bermastautin di sini. Alhamdulillah juga masyarakat arab di sini sangat menghormati rakyat malaysia yang sudah semestinya bersifat lemah lembut dan sopan santun. Mereka jarang berkasar dengan kami. Itulah salah satu kelebihan kami rakyat Malaysia di sini. Antara kelebihan lain yang terdapat di Mesir ini adalah :

MAKANAN & MINUMAN

Haaa.... Ini merupakan satu elemen yang sangat saya gemari sepanjang hidup saya selama 18 tahun ni (hahaha :p). Saya sangat suka makan dan mencuba makanan baru. Banyak makanan baru yang telah saya cuba di sini. Antara yang superb best adalah malabiyah, shawarma, shishtawuk, kebab dan lain-lain lagi. Saya akan bercerita lebih lanjut selepas ini ye. Harganya juga tidak terlalu mahal dan berpatutan. Kalau teringin nak makan makanan segera, terdapat macam-macam pilihan restoran makanan segera kat sini. Bukan hanya terdapat KFC, Pizza Hut, Burger King malahan ada banyak lagi di sini seperti Hardees, Herfi, Pizza King, Pizza Master, Cook Door, Arabiata dan banyak lagi lah. Tapi kalau makan selalu boleh bankrap juga sebab harga makanan segera di sini 2 kali ganda harganya di Malaysia. Satu restoran yang saya rasa sangat sedap kalau ada yang teringin nak makan nasi arab ialah restoran Hadra Maut. Memang nasi arab kat restoran superb sedap sehingga menjilat jari dan harganya juga sangat berpatutan. Selain itu, antara yang tersedap di sini adalah aiskrim. Perisa buah-buahan aiskrim di sini sangat terasa buahnya dan saya fikir kurang bahan perasa ditambah di dalamnya. Memang patut rasalah aiskrim kat sini. Bila dah cerita bab makanan je pastilah rasa nak tercekik kan, Mestilah kena ada minuman (hoho :D) Bercakap pasal minuman di sini, minuman yang paling terkesan bagi saya adalah jus buah-buahan. Kalau anda semua ingin tahu jus buah-buahan di sini sangat asli rasanya, Buah yang segar akan dikisar menjadi jus dan tidak akan ditambah dengan sebarang perasa. Lebih-lebih lagi kalau anda minum jus mangga, memang terasa macam makan buah mangga kalau minum jus mangga tu. Yummy !! Minuman yang popular kat sini juga adalah minuman yogurt. Pergghhhhh!!! memang terbaik dari ladang dan lautan dalam lah minuman yogurt kat sini, Memang pekat dan asli rasanya. Terdapat satu kedai yogurt yang terletak berhampiran dengan rumah saya yang menyediakan minuman yogurt yang sangat sedap. Kalah minuman yogurt Bliss yang terdapat di Malaysia (haha :p). Ini tak cerita lagi tentang roti, kek dan manisan. Terdapat banyak pilihan roti dan manisan yang boleh di dapati di sini. Kalau nak makan kek yang sangat sedap dan lembut, satu kedai kek yang disyorkan adalah bakeri Monginis. Ala-ala kek Secret Recipes gitu :D. Rasa terliur tak baca entry saya kali ni?? Kalau nak rasa meh pakat-pakat semua datang Mesir......hehehe :)

(malabiyah yang sangat sedap...yummy!! *dalam gambar : dari kiri..barli, kastard dan aruz bil laban sukhnah atau nasi dengan susu yang dibakar* Boleh didapati dalam perisa coklat, vanilla, mocha, karamel dan macam-macam lagi, makanan yang berasaskan susu)


(dari kiri : nasi arab, tokmiyah dan syawarma)


(aiskrim buah-buahan, jus buah-buahan dan kek yang memang asli rasanya)

PENGANGKUTAN

Lagi satu keistimewaan yang terdapat di Mesir ini adalah sisitem pengankutannya yang tidak sistematik dan terurus (haha :p) Walaupun nampak kasar ya gurauan itu tapi inilah realiti yang terjadi di sini. Sistem yang kurang sistematik ini sebenarnya mendatangkan kebaikan dan keuntungan kepada kami. Dengan kepadatan rakyat Mesir yang tinggi, pengangkutan awam merupakan pilihan utama untuk bergerak ke satu tempat ke satu tempat yang lain. Apatah lagi kami sebagai pelajar ini sudah tentu akan menggunakan pengangkutan awam sebagai medium pergerakan kami sama ada untuk ke kuliah, pasar dan lain-lain lagi. Antara pengangkutan awam yang terdapat di sini adalah bas, el tramco, train metro, dan teksi. Apa yang menjadi istimewanya sistem pengangkutan awam di Mesir ini adalah tambangnya sangat murah dan berpatutan. Kadar tambang mengikut kenderaan :

bas : 1.50 L.E 0.50 L.E 1.00 L.E (ke mana sahaja tempat yang ingin ditujui tanpa mengira kejauhan)
el tramco : 1.25 L.E 0.50 L.E 0.75 L.E (mengikut jarak tempat)
train metro : 1.00 L.E (mana-mana sahaja stesen tanpa mengira kejauhan)
teksi : megikut meter teksi atau kena pandai tawar-menawar harga dengan pemandu teksi


(el tramco yang sangat laju)


(metro train)

Haaaa.... Sangat murahkan. Tapi pengangkutan awam di sini tidaklah semewah di Malaysia ataupun negara-negara lain. Kadang-kadang terpaksa bersesak-sesak dalam kenderaan sambil menghidu bau badan masyarakat arab (haha T_T) Semua ini memerlukan semangat dan kekuatan untuk menempuh semua cabaran ini. Kalau tak kuat jangan haraplah boleh duduk dan survive kat sini. Kami yang kena menyesuaikan diri dengan kehidupan masyarakat arab, bukan masyarakat arab yang kena menyesuaikan diri dengan kami di sini. Di sini juga kawalan dan peraturan lalu lintas tidak dititikberatkan. Walaupun terdapat polis trafik yang mengawal tapi tindakan untuk mengetatkan peraturan tidak dijalankan. Contohnya, penunggang motosikal dan pemboncengnya di sini tidak memakai topi keledar ketika menaiki motosikal. Sesiapa yang memakai topi keledar kelihatan amat pelik di sini ye (haha :D) dan satu motosikal boleh naik berapa saja orang selagi ruang mencukupi. Pemakaian tali pinggang keledar tidak dilakukan, tiada had laju di jalan raya, tiada garisan pembahagi jalan dan banyak lagi lah. Hurmmmm......tu satu kelebihan ke???? Oleh itu, jangan tiru aksi-aksi ini di jalan raya ye. Ingatlah orang tersayang :) Tapi apa yang saya sangat respect dengan pemandu arab di sini adalah mereka merupakan pemandu yang cekap. Mereka pandai mengawal kenderaan dan menyelit ketika berada dalam kesesakan walaupun mereka memandu bas atau tramco.



(jangan tiru aksi-aksi ini)

BUAH-BUAHAN DAN SAYUR-SAYURAN

Satu je perkataan yang saya nak nyatakan untuk point ini iaitu MURAH !!! Buah-buahan dan sayur-sayuran di sini sangat murah dan segar. Terdapat banyak pilihan dan ada juga jenis-jenis buah-buahan dan sayur-sayuran yang tiada di Malaysia tapi boleh didapati dengan murah di sini. Ada juga buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak ada di sini seperti durian,ciku, langsat, rambutan, sawi, kangkung, pegaga, petai dan lain-lain lagi.

KULIAH SAYA =)

Ini merupakan point yang paling penting sekali kerana tujuan utama saya berhijrah ke bumi anbiya' ini adala untuk menuntut ilmu dan mengaut seberapa banyak ilmu yang terdapat di sini. Alhamdulillah kerana saya telah diberi peluang untuk melanjutkan pelajaran saya dalam bidang perubatan di Ain Shams University (ASU) yang terletak di Abbasia, Kaherah. Kuliah perubatan di Mesir ini terdapat 2 bahagian iaitu kelas g2g dan MoU. Kelas g2g adalah kelas yang menggunakan bahasa arab sebagai bahasa pengantar dan terdapat juga pelajar Malaysia yang belajar di dalam kelas ini. Kelas MoU pula kelas yang menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar. Kebanyakan pelajar Malaysia memasuki kelas ini. Tapi ini tidak bermakna kami tidak perlu untuk berbahasa arab. Saya teringat dengan kata-kata Syeikh Asyraf yang acap kali menasihati kami semua ketika menghadiri kelas tafaqquhnya bahawa pelajar-pelajar di Mesir perlu menitikberatkan dan menjaga 3 perkara, iaitu : 1) al-Quran 2) bahasa arab fushah 3) kuliah di universiti. Satu perkara yang anda perlu tahu tentang sistem kuliah di Mesir ini adalah KULIAH TIDAK DIWAJIBKAN KEPADA PELAJAR. Kedatangan tidak akan di ambil oleh pihak universiti tetapi terpulanglah kepada pelajar itu sendiri untuk menghadiri kuliah ataupun tidak. Dalam kuliah saya, perubatan tahun satu di ASU, kelas kami hanya selama 3 jam sehari dan satu jam untuk satu subjek serta praktikal selama 2 jam atau sejam setengah untuk 4 subjek iaitu Anatomy, Physiology, Biochemistry dan Histology serta 2 subjek tambahan iaitu bahasa inggeris dan hak kemanusiaan. Bukan itu sahaja, tugasan assigment atau tesis jarang diberikan kepada pelajar. Paling tidak pun setahun sekali atau tidak ada langsung. Kehidupan pelajar perubatan di sini tidaklah sesibuk pelajar perubatan di institusi yang lain. Tapi kami semua pelajar perlu bijak menggunakan masa yang teluang dengan mengulangkaji pelajaran dan terlibat dalam majlis-majlis ilmu yang lain. Namun bagi sesiapa yang mengimpikan sebuah institusi yang mewah dan lengkap dengan teknologi tinggi, sila lupakan hasrat anda untuk menyambung pelajaran di sini kerana keadaan universiti di sini tidaklah begitu mewah dan selesa. Saya fikir SMKA Pedas lagi cantik dan selesa berbanding kuliah saya di sini. Tapi Alhamdulillah syukur nikmat dan rezeki yang dikurniakan oleh-Nya kerana saya diberi peluang untuk belajar di sini. Persediaan mental dan fizikal juga perlu ada untuk menghadapi sistem masyarakat arab yang kadang kala tidak menentu. Kelebihan belajar perubatan di ASU atau medical school yang lain di Mesir, antaranya adalah :

1) Kuliah disampaikan oleh doktor-doktor yang pakar dalam bidang masing-masing sehingga ada yang berpangakat professor.
2) Buku yang digunakan ditulis sendiri oleh para doktor yang mengajar dan tidak memerlukan 'international book'.
3) Kami diajar oleh para doktor dengan secara 'detail' setiap subjek dan bab sehingga kami semua faham. Doktor tidak akan beralih topik sehingga semua pelajar memahaminya.
4) Doktor suka pelajar yang bertanya dan akan meraikan setiap pelajar yang datang untuk bertanya kepadanya tentang pelajaran.


(depan fakulti)



(simbol dan logo Ain Shams University)



(bangunan fakulti perubatan ASU)


(pondok lepak-lepak :p)


(bangunan fakulti perubatan ASU)


(another definition of MEDICINE)


(dewan kuliah saya....hehehe )

Jadi kepada semua pelajar di Mesir khususnya pelajar perubatan, janganlah anda semua mengeluh akan semua kekurangan yang terdapat di sini. Tapi jadikan kekurangan itu satu peluang untuk anda mendapat manfaat yang banyak dan berguna untuk anda di masa hadapan. Jadilah doktor yang membela nasib pesakit-pesakit muslim di Malaysia yang memerlukan kita, bukan sahaja merawat fizikal mereka bahkan rohani mereka, insyaAllah~ Berusahalah dan insyaAllah juga Allah akan pandang usaha kita. PERCAYA PADA REZEKI ALLAH :)

Kepada adik-adik junior khususnya SMKA Pedas, kalau terbuka jalan untuk datang ke sini, marilah beramai-ramai datang ke Mesir. Banyak pengalaman dan ilmu dapat ditimba. Seterusnya, dapat melanjutkan pelajaran anda di sini. GOOD LUCK ADIK-ADIK!!

*Man was designed for accomplisment engineered for success and endowed with the seed of greatness"

by,
Khairun Najwa Ali




5 comments:

  1. terbaekkk :)

    inshaAllah bakal doktor pakar satu hari nanti :)

    ReplyDelete
  2. salam Najwa...take care ya...Luv U..

    ReplyDelete
  3. best dengar crta akk tntang mesir n study akk. doakan sye berpeluang ke sana.. :D

    ReplyDelete
  4. insyaAllah, akak doakan kamu dan kwn2 dpt datang dan belajar kat sini :)

    ReplyDelete