Salam Perantauan :)

ASSALAMUA’LAIKUM 

Alhamdulillah, akhirnya saya dapat juga menulis satu entry setelah lebih 2 minggu berada di bumi kinanah ini atau lebih dikenali sebagai bumi anbiya’ iaitu MESIR. InsyaAllah dalam masa seminggu lagi saya akan memulakan kuliah saya di fakulti perubatan, Ain Shams University yg terletak di ‘Abbasiyah. Tanggal 13 September 2011, saya dengan segulung azam dan tekad meninggalkan Malaysia, keluarga dan rakan-rakan untk memulakan misi pencarian ilmu. Setelah menemui pelbagai ujian dan masalah untuk terbang ke Mesir, syukur kepada Allah kerana pada tarikh itu saya dan rakan-rakan PITT dapat meneruskan hajat kami untuk menyambung pelajaran di sini. Lebih kurang kurang pukul 5 waktu Mesir kami selamat mendarat di Cairo International Airport.

( in front of cairo international airport )

( rakan PITT dan pegawai pengiring )

Kedatangan kami telah disambut dengan meriah oleh senior-senior yg mendiami RNSK yg terletak di Hayyu Sabi’. Terima kasih diucapkan kepada semua senior-senior yg telah menyambut kami yang dianggap sebagai adik-adik mereka sendiri. You all the best!! =) Dah kata pelajar baru, sudah tentulah kami kena menjalani minggu orientasi sebelum menjalani kehidupan sebenar di sini. Orientasi yang dijalankan selama seminggu tersebut banyak memberi manfaat dan ilmu yang berguna kepada kami sebagai pelajar baru. Aktiviti yang dijalankan juga sangat best dan menyeronokkan seperti hari riadhi, explorace, jaulah makam dan jaulah sekitar Bandar Kaherah serta tidak ketinggalan juga program-progaram ilmiah. Namun dukacita saya nyatakan bahawa saya tidak dapat menyertai jaulah ke sekitar Kaherah kerana saya diserang demam panas. Tapi tak mengapa kerana sakit itu merupakan satu kifarah dosa buat kita. Jangan buruk sangka dengan setiap ketentuan Illahi dan terimalah dengan redha =)

( orientasi week )

( ilmuan race a.k.a explorace )

( jaulah makan auliya' *kumpulan saya telah ditugaskan untuk mengkaji riwayat hidup Syeikh Ibrahim Zaki*  )

 ( jaulah sekitar Kaherah )


( jaulah sekitar Kaherah )

( hari riadhi ) 


 ( hari riadhi )

Akhir kata, ini permulaan sebuah perjalanan hidup yang sebenar. THE JOURNEY HAD BEGIN........ and let’s make it full of benefits. FIGHTING ! ^__^

Daripada Ibn Umar r.a, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Jadilah kamu di dunia ini seperti seorang pengembara atau perantau di jalanan.”
                                                                                                                (riwayat al-Bukhari)


salam perantau,
wawa

2 comments: