chapter 8 : Lelaki macho VS Perempuan cun ????

SALAMUA'LAIK...

Adakah anda ingin jadi seorang lelaki yang macho? Perempuan yang cun? Lelaki yang tampan dan kacak? Perempuan yang cantik jelita? Mahu menjadi lelaki maskulin abad ini? Ingin menjadi perempuan feminin lagi bergaya? Atau anda memang perasan bahawa anda memang seorang macho atau cun? 





Semua persoalan ini akan terjawab jika anda terus membaca entry saya pada kali ini.....

LELAKI MACHO apabila.....

Dia mengimamkan solat fardu berjemaah sama ada di masjid, surau mahupun rumahnya sendiri. Lebih-lebih lagi apabila seorang suami menjadi imam kepada isterinya.

LELAKI MACHO apabila.....

Dia seorang penghafaz al-Quran. Lagi best kalau dia dah hafal 30 juzuk. Mungkin ada yang pernah tengok post atau gambar berkaitan lelaki yang menhafaz al-Quran kat facebook. Tapi saya nak jadikan ini salah satu point bahawa seorang lelaki penghafaz al-Quran adalah seorang yang macho !

LELAKI MACHO apabila.....

Dia seorang lelaki yang penyayang sama ada dia seorang abang, ayah mahupun suami, terutamanya apabila dia pandai melayan kanak-kanak. Kanak-kanak pun suka kat dia. Ini akan lagi terserlah apabila seorang ayah yang pandai mengambil hati anak-anaknya dengan meluangkan masa bersama mereka.

LELAKI MACHO apabila.....

Dia seorang yang pandai memasak. Jangan ingat kalau lelaki yang pandai memasak ni seorang lelaki yang lembut ok ! Absolutely, sebenarnya mereka seorang lelaki yang macho kalau dia boleh memasak. Suka tengok Adam berusaha masak untuk Nur dalam Nur Kasih the Movie. Macho gila ! ^.^

LELAKI MACHO apabila.....

Dia memakai kopiah dan jubah putih. Nampak suci je kalau lelaki berpakaian begini. Kadang-kadang ada segelintir lelaki yang malu untuk berpakaian begini teutamanya untuk berkopiah. So please throw away your shy feeling, man !

LELAKI MACHO apabila.....

Dia sanggup menjadi musyrif dan sedia berkhidmat untuk mana-mana akhawat yang memerlukan perkhidmatannya. Point ini ditujukan khas kepada semua top musyrif abad ini. Hahaaa



DAN

PEREMPUAN CUN apabila.....

Dia memakai tudung dan sempurna auratnya. Tambahan lagi kalau dia memakai tudung labuh. Serius anda cun ! Sejuk mata mak ayah memandang anaknya jika berpakaian yang sopan. Jadi memakai tudung labuh bukan satu yang 'aib.

PEREMPUAN CUN apabila.....

Dia sedang berbadan dua atau dengan bahasa mudahnya mengandung. Bukan setakat cun malahan comel !

PEREMPUAN CUN apabila.....

Dia menjadi dirinya sendiri. Maksudnya di sini, dia pandai menjaga maruahnya dan keluarganya, menjaga batas pergaulannya serta tidak hipokrit dalam perlakuannya. Jadilah diri sendiri dan usahlah berpura-pura.

PEREMPUAN CUN apabila.....

Dia seorang yang bersederhana dalam setiap perkara dalam hidupnya. Tidak kiralah dari segi penampilan, perlakuannya mahupun percakapan. Dia juga tidak berlebih-lebih dalam berhias. Cukuplah sekadar untuk memperkemaskan diri supaya tidak kelihatan selekeh.

PEREMPUAN CUN apabila.....

Dia seorang anak yang solehah, ibu yang penyayang, isteri yang mithali dan wanita yang memberi manfaat kepada orang lain. Perempuan inilah juga yang bakal menjadi bidadari di syurga kelak. Semoga kita semua para wanita akan tergolong dalam golongan ini. InsyaAllah...amin~

PEREMPUAN CUN apabila.....

Dia baru bangun dari tidur.... Betul ke??? Point ni saya dapat dari salah seorang kakak senior saya. Tak tahu boleh pakai ke tidak ni. (=.=")



Jadi kesimpulannya di sini, tidak kiralah sama ada dia macho ke, cun ke, tampan ke, cantik ke, atau hodoh sekalipun. Ketahuilah bahawa kita semua ciptaan Allah S.W.T. Semua ciptaan Allah itu cantik dan sempurna walaupun kadangkala ada cacat celanya. Tetapi ingatlah bahawa di sebalik cacat cela itu terselit satu kelebihan yang kadangkala orang yang normal tidak memilikinya. Dan beringatlah juga kepada orang yang dilahirkan sempurna bahawa tidak semua manusia itu sempurna. Pasti ada kekurangan di sebalik kesempurnaan itu. NOBODY IS PERFECT !

Bersama-samalah kita memanjatkan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana kita diberi peluang untuk terus hidup di atas bumi ini dengan dilimpahi berbagai-bagai nikmat. Semua ini hanyalah pinjaman semata-mata. Suatu hari nanti ini semua akan kembali semula kepada Sang Penciptanya. Wallahu'lam~

(pesanan penaja : pastikan anda sudah berkahwin jika mahu bergambar bersama ya :p )

"Sesungguhnya, Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya"
(surah at-Tin : ayat 4)

"Allah itu cantik dan sukakan kecantikan"

with love,
wawa



No comments:

Post a Comment