~ASSALAMUA'LAIKUM~
For this entry, sye nak share skit apa yang sye dapat hari ini, semasa sye tgh bermukabuku pagi td, sye ada lah pergi bersiar-siar kata laman-laman web melalui google search, then sye terbace kat satu website nihh, maudu'nye ialah TAK HARAM SALAM PEREMPUAN, sye tertarik lah kan nak bace pengisian tu, so sye nak share la kat blog sye ni, sharing is caring right?? : )
Tapi sye copy and paste je lah dari website tu ye, sebab klu sye tulis sendri nnti, salah fatwa plak kan, nanti orang yang bace jadi sesat, sye pun terjerat pula nanti, bagi yg melihat tajuk ini tanpa membaca artikel yg ingin sye kongsikan ini, jangan mudah melatah ye, lepas ni gi lak pandai2 pegang tangan orang yang tidak halal bagi kita, JANGANNN !!!, so anda kena lah bce terlebih dahulu ya, BACE JANGAN TAK BACE~ : ]
1. Ramai di kalangan kita yang tentunya serba salah apabila seorang
yang berbeza jantina dengan kita menghulurkan tangan untuk bersalam,
apatah lagi apabila kita berada dalam majlis besar atau “flash” kamera
berkelipan sedang mengambil gambar kita. Kita serba salah kerana
takutkan dosa dan juga khuatir terhadap fitnah atau tohmah yang bakal
melanda. Soalnya, apa pandangan Islam terhadap perkara seperti ini?
Apakah benar ianya haram? Isu ini sebenarnya termasuk dalam isu fiqh
yang kontroversi sebagaimana isu mendengar muzik.
2. Saya amat meminati pendekatan fatwa oleh Sheikh Yusuf Al-Qaradawi.
Walaupun saya juga mengenali ulama’ besar yang lain, namun hati saya
lebih menyenangi cara beliau dalam mengutarakan sesuatu pandangan.
Malah, Al-Qaradawi membezakan fatwa kepada dua iaitu Fatwa Aysar (lebih
kepada memudahkan orang awam) dan Fatwa Ahwat (lebih mengutamakan sifat
berhati-hati terutamanya bagi pihak yang faham dan “komited” dengan
agama).
3. Apabila seseorang mengatakan bahawa bersalam di antara lelaki dan
perempuan yang bukan mahram (ajnabi) hukumnya adalah haram, maka kita
perlu bertanya kepadanya apakah dalil yang dia (atau mereka) miliki
untuk mengatakan ianya haram. Untuk mengatakan sesuatu benda atau
perbuatan itu haram, kita memerlukan dalil yang qat’ie (putus), soreh
dan sahih. Tidak sepatutnya kita dengan mudah mengatakan sesuatu itu
haram tanpa sokongan dalil yang kukuh.
4. Sebenarnya, berkaitan dengan perbuatan bersalaman antara lelaki
dan perempuan (bukan mahram), tiada sebarang ayat Al-Quran mahupun
hadith-hadith sahih yang disepakati para ulama’ hadith yang
mengharamkannya. Jika terdapat sekalipun hadith-hadith tertentu, ianya
tidak sunyi dari pertikaian para ulama (tidak disepakati). Bagi
Al-Qardawi umpamanya, beliau mengatakan bahawa beliau sudah berusaha
untuk mencari nas-nas syarak yang kuat dan menyakinkan namun tiada satu
pun yang beliau temui.
5. Saya mendapati kebanyakan ulama’ kontemporari (termasuk Sheikh
Muhammad Soleh Al-Munajjid) berhujah mengunakan hadith yang direkodkan
oleh Al-Tabrani dan Al-Baihaqi sebagaimana diriwayatkan oleh Ma`qil ibn
Yassar bahawa Rasulullah SAW telah bersabda dengan maksudnya, “Bahawa
menyusukkan jarum besi ke dalam kepala seseorang daripada kamu adalah
lebih baik daripada menyentuh seorang perempuan yang tidak halal
baginya”. (Lihat Sahihul Jami’, hadith no. 4921)
6. Saya amat menyukai cara Al-Qaradawi mengulas hadith ini:-
a) Para Imam Hadith tidak mensabitkan kesahihan hadith ini walaupun
ada di kalangan mereka yang mengatakan bahawa para perawinya adalah
dipercayai tetapi tidak memadai (bagi Al Qaradawi) untuk menjadikan
hadith ini sebagai sahih. Lantaran itu, kita tidak mendapati wujudnya di
kalangan sahabat Nabi SAW yang menjadikan hadith ini sebagai sandaran
mereka apabila melarang amalan bersalaman antara lelaki dan perempuan
ajnabi.
b) Jika hadith itu sahih dan diterima sekalipun di sisi ulama’
tertentu, namun ianya masih tidak dapat meyakinkan Al-Qardawi bahawa
hadith tersebut boleh digunakan sebagai dalil haramnya bersalaman antara
lelaki dan wanita ajnabi. Ini disebabkan, perkataan “menyentuh” (dalam
bahasa Arab – “Al-Mass”) tidaklah merujuk kepada perbuatan bersentuhan
semata-mata tanpa diiringi dengan nafsu sebagaimana yang berlaku dalam
kes bersalaman antara lelaki dan perempuan ajnabi, tetapi perkataan
tersebut digunakan oleh Al-Quran dan hadith merujuk dua makna iaitu
hubungan kelamin dan perbuatan bersedapan yang menjadi mukadimah kepada
hubungan jenis contohnya; cumbu, peluk, raba, atau “gurau senda” yang
seumpamanya.
Contoh ayat Al-Quran yang menggunakan perkataan “sentuh” dengan makna “hubungan jenis”, ialah Surah Al `Imran: ayat 47:-
قَالَتْ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي وَلَدٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِي بَشَرٌ
قَالَ كَذَلِكِ اللّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاء إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا
يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ
Maksudnya; Maryam berkata:” Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan
beroleh seorang anak, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang
lelaki pun?” Allah berfirman; “Demikianlah keadaannya, Allah menjadikan
apa yang dikehendakiNya; apabila Ia berkehendak melaksanakan sesuatu
perkara, maka Ia hanyalah berfirman kepadanya: ` Jadilah engkau ‘, lalu
menjadilah ia.”
7. Contoh satu lagi ialah Surah Al-Baqarah: ayat 237:-
وَإِن طَلَّقْتُمُوهُنَّ مِن قَبْلِ أَن تَمَسُّوهُنَّ وَقَدْ
فَرَضْتُمْ لَهُنَّ فَرِيضَةً فَنِصْفُ مَا فَرَضْتُمْ إَلاَّ أَن
يَعْفُونَ أَوْ يَعْفُوَ الَّذِي بِيَدِهِ عُقْدَةُ النِّكَاحِ وَأَن
تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَلاَ تَنسَوُاْ الْفَضْلَ بَيْنَكُمْ
إِنَّ اللّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
Dan jika kamu ceraikan mereka sebelum kamu sentuh (bercampur) dengan
mereka, padahal kamu sudah menetapkan kadar maskahwin untuk mereka, maka
mereka berhak mendapat separuh dari maskahwin yang telah kamu tetapkan
itu, kecuali jika mereka memaafkannya tidak menuntutnya); atau (pihak)
yang memegang ikatan nikah itu memaafkannya (memberikan maskahwin itu
dengan sepenuhnya). Dan perbuatan kamu bermaaf-maafan (halal
menghalalkan) itu lebih hampir kepada taqwa. Dan janganlah pula kamu
lupa berbuat baik dan berbudi sesama sendiri. Sesungguhnya Allah
sentiasa melihat akan apa jua yang kamu kerjakan
8. Al-Hakim merekodkan beberapa hadith dalam kitabnya Al-Mustadrak
`ala As-Sahihain yang menunjukkan bahawa perkataan “lams” (sentuh)
adalah dengan makna perbuatan-perbuatan yang mendahului hubungan jenis
(istimta’)dan bukannya semata-mata menyentuh sahaja.
9. Kerana itu juga, Sheikhul Islam Ibn Taimiyah menganggap sebagai
da’if (lemah) pandangan ulama’ yang mentafsirkan perkataan “mulamasah”
(sentuhan) di dalam ayat Al-Quran dengan makna semata-mata sentuhan
(antara lelaki dan perempuan) tanpa disertai dengan nafsu.
10. Sebagai kesimpulan, bersalaman antara lelaki dan perempuan yang bukan mahram:-
Pertama, hanya dibenarkan apabila tidak disertai dengan nafsu syahwat
atau fitnah. Jika terdapat iringan nafsu syahwat, fitnah atau
“keseronokan” maka, bersalaman yang demikian tetap menjadi haram. Tidak
terkecuali, bersalaman antara mahram sekalipun, jika terdapat nafsu
syahwat atau fitnah, ia juga menjadi haram.
Kedua, seboleh-bolehnya dihadkan hanya dalam lingkungan kaum keluarga
dan orang yang mempunyai pertalian melalui perkahwinan dengan keluarga
kita.
Ketiga, sebaik-baiknya, bagi orang yang komited dengan agamanya,
berusaha untuk mengelak daripada bersalam dengan orang yang berbeza
jantinanya (yang bukan mahram) sebagai mencontohi amalan Nabi SAW yang
tidak pernah bersalam dengan perempuan bukan mahram.
Sepertimana yang
disebut dalam hadith-hadith berikut:-
“Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan perempuan”
(Riwayat Ahmad, 6/357; Sahihul Jami’, hadith no. 2509)
(Riwayat Ahmad, 6/357; Sahihul Jami’, hadith no. 2509)
“Sesunggguhnya aku tidak menyentuh tangan perempuan”
(Riwayat Al-Tabrani dalam Al-Kabir, 24/342)
(Riwayat Al-Tabrani dalam Al-Kabir, 24/342)
Hadith ‘Aisyah r.a. dengan maksudnya:-
Dan demi Allah! Sungguh tangan Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh tangan perempuan sama sekali, tetapi baginda membai’ah mereka dengan perkataan sahaja.
(Riwayat Muslim)
*Untuk keterangan lebih lanjut sila berkunjung ke website ini : http://ustjai.wordpress.com/2009/05/06/tak-haram-salam-perempuan/
Dan demi Allah! Sungguh tangan Rasulullah SAW tidak pernah menyentuh tangan perempuan sama sekali, tetapi baginda membai’ah mereka dengan perkataan sahaja.
(Riwayat Muslim)
*Untuk keterangan lebih lanjut sila berkunjung ke website ini : http://ustjai.wordpress.com/2009/05/06/tak-haram-salam-perempuan/
Dah baca kan??? semua makhluk yang bergelar MANUSIA mempunyai akal yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t, so anda fikir-fikirkanlah, renung-renungkan, dan selamat beramal~ bagi remaja-remaja yang khayal dengan pergaulan bebas yang tiada batasnya, jangan jadikan tajuk artikel ini sbg batu loncatan utk korang buat sukasuki hati korang je ye, so WATCH OUT ! , huhu, sampai kat sini saje lah post saye untuk kali ini.
.:Tingkat prestasi, Jauhi kontroversi, Sayangi diri, Hidup harmoni:.
OFF.
saya yang menurut perintah,
~wawa~
No comments:
Post a Comment